hit me!!

Wednesday, August 8, 2012

Kalau dah itu reaksi ibu, bagaimana perasaan anak?



 
“Awak +ve.”
“Ha?? Baru 3 hari lepas saya scan tp rahim saya kosong.”

Setelah beberapa kali turun naik Hospital Sg. Buloh, akhirnya dapat dipastikan terdapat 1 nyawa sedang membesar dalam rahimku. Aku? Tergamam kerana puteriku baru sahaja menginjak 7bulan.. Namun redha dengan ketentuan & rezeki NYA. Alhamdulillah.. lebih baik dia membesar dalam rahimku dari aku dibedah (sekiranya dia membesar diluar rahimku) dimana berkemungkinan tiub falapioku akan dibuang. Pasti ada hikmah disebalik kejadian & rezeki yang kita tidak ketahui. J Aku mula membesarkan kandunganku tanpa berkongsi berita kegembiraan ini kepada sesiapa kecuali suamiku (sudah tentu…!). sebulan selepas itu kantoi juga dengan beberapa orang namun mereka menjaga rahsiaku dengan baik sekali..

Alasan aku menyembunyikan kehamilanku??

Ini kerana aku terpaksa berulang alik ke tempat kerja dengan menunggang motosikal. Aku tahu pasti ada yang bising kerana jarak perjalananku pergi & balik mencecah 100km sehari! Namun aku yakin, tekad & tawakal kepadaNYA. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar & selamat sehingga ketika ini dimana kandunganku sudah mencecah 6 bulan. Bagiku, yang penting adalah niat kita. Suamiku? Pasti suamiku risau akan keselamatanku namun aku yang tekad & memujuk dia agar membenarkan aku menunggang motosikal. Alhamdulillah, sepanjang aku menunggang motosikal ini, hampir 90% dari perjalanan pulangku diiringi suami tercinta. (^_^)Suamiku ada juga meminta agar aku membawa kereta dikala kandunganku mencecah 5bulan tapi aku menolak dan cuba memujuknya dengan alasan aku tidak berdaya untuk menempuh kesesakan jalanraya dikala bulan puasa ini. InsyaALLAH, selepas raya aku akan membawa kereta ke tempat kerja. (^_^)

Dikala kandunganku kini mencecah 6 bulan, barulah aku & suamiku berkeyakinan untuk memberitahu ibuku mengenai kehamilanku. Sekiranya ibu-ibu lain menerima berita tentang kehadiran cucu baru, pasti mereka gembira bukan? Tapi ibuku???

SMS ku:  Ibu, angah mengandung.

……..
……..
……..
Sepi…..
Sunyi….


Tiada sebarang reaksi mengenai kehamilanku ini.
Hatiku mula berdetik..

“Ibu marahke kalau aku mengandung lagi?”
“Besar sangat ke kesalahanku dengan kewujudan bayi ini?”
“Ini baru anakku yang kedua, bukannya yang kesepuluh.”

Macam-macam alasan yang terlintas difikiranku & pastinya hampir keseluruhannya adalah alasan yang negatif!

“Bagila ibu masa 2-3 hari lagi” suamiku mula memujuk ku..

Namun perasaanku?? Apatah lagi sensitiviti wanita hamil lebih tinggi dari kebiasaannya..
Ya ALLAH… aku pasrah kepadaMU sepenuh jiwa ragaku…. Hanya ENGKAU yang mengerti perasaanku juga perasaan sebenar ibuku…
Namun tiada siapa dapat menghalang kesedihan yang meruntun jiwaku dikala ini….

Bertenangla wahai hati…..


#Masih menunggu reaksi sebenar dari ibuku…..

No comments:

Post a Comment