hit me!!

Thursday, March 11, 2010

:: I Just Love Good Smelling People ::

SMELLING people.... huh!!! saper jer yang suka bau busuk ni....memang akal korang kurang center la klu korang suka benda2 busuk nih...hhuhuu...

aku ingat lagi beberapa tahun yg lepas ketika sesi 'mesyuarat tingkap' bersama rakan sekolej aku [sekolej = seasrama :: sbb asrama kitorang dipanggil kolej.. =) ].

" woi, korang kenal x mamat ni [sipolan bin sipolan la.. ]??" , minah A.
" kenal. apasal?" , minah B.
" aku dgr dia couple dgn minah ni la.. " , minah A.
" siapa? " , minah C.
" ala, markonah bt martopo [ hanya nama samaran ].." , minah A.
" ye ke??? mana ko dpt brite ni? uisshh..bukanla hensem maner mamat tuh! " , minah D.
" masalahnyer bukan jer x ensem, tp bau busuk... korang xbau ker badan dia yg agak kurang menyenangkan tuh?? " , minah A.
" ha'ahla...aku pon ada bau juga...kadang rasa nak bg deodorant jer kat dia... xpon aku rasa nak spray minyak wangi jer kat dia.." , minah C.


iklan seketika :: dari pihak penaja (^_^)

" ye ke, aku xtau pulak..aku pon bukannyer rapat dgn dia...korangkan yg byk sekelas dgn dia... =) " , minah B
" tu la pasal...bl masuk class jer, aku amat berharap yang dia akan duduk jauh dari aku..hhuuhuhu..." , minah C.
" boleh tahan la pulak si markonah tu dgn sipolan tuh...klu aku, boleh blah la mamat tu.. hye2..bye2....", minah D.

tu la antara sesi mesyuarat kami dia suatu ptg yg damai...memang damaiiii....tp bl teringat bau sipolan tu, hilang kedamaian kami...huhuu...





bau wangi ni byk mempengaruhi kehidupan kita..sangat2 mempengaruhi kehidupan kita...budak 3 tahun pon xsuka dengan bau busuk...tiada siapa yg suka bau busuk ni..sesungguhnya, wangi-wangian memiliki kuasa semulajadi yang kuat dalam menghasilkan ketajaman intelek, memelihara kesihatan badan dan emosi serta menolak pelbagai penyakit. jadi, elakkan dari terdedah kepada bau yang sangat busuk kerana ia boleh menumpulkan fikiran dan melemahkan tubuh.

sedikit info yang ingin aku kongsi bersama tentang KEWANGIAN ni..

Menurut kaedah perubatan Nabawi (Nabi Muhammad s.a.w.) dan perubatan orang dari tamadun Yunani, bau-bauan terutamanya wangi-wangian amat besar pengaruhnya terhadap kecerdasan mental, kesihatan badan dan anggota batin keseluruhannya. Wangi-wangian adalah makanan roh dan akal. Sebagaimana kekuatan badan bertambah kuat dengan makanan lahiriah, begitulah juga dengan roh dan akal bertambah kuat dengan makanan rohaniah iaitu wangi-wangian.

Kaedah ini terbukti berkesan dengan kemunculan sebuah sistem perubatan dengan menggunakan bau-bauan dalam dunia saintifik yang dikenali sebagai "Sistem Perubatan Aromatheraphy". Kaum sufi Islam terutamanya yang berpusat di India, Khurasan dan Timur Tengah banyak menggunakan bau-bauan dan wangi-wangian untuk mengubati penyakit jantung, hati, gila, penyakit yang berjangkit pada alat kelamin dan saluran kencing, mengurangkan ketegangan (stress dan tension), memperbaiki emosi dan mood, MENINGKATKAN KECERDASAN MENTAL, meninggikan maqam kerohanian dan menyembuhkan pelbagai penyakit lain.

Ahli-ahli kebatinan seperti orang yang bertapa, pawang, bomoh dan ahli sihir juga menggunakan bau-bauan seperti kemenyan, kayu gaharu, colok dan sebagainya. Ia dipercayai menjadikan sesutau amalan lebih mujarab. Orang-orang Buddha juga menggunakan colok dalam upacara sembahyang mereka. Orang-orang Hindu pula menggunakan bunga-bungaan di kuil mereka.

Di antara bau-bauan dan wangi-wangian yang boleh diamalkan untuk meninggikan kecerdasan mental ialah :-

KASTURI
Letakkan di dalam bilik dan sentiasa menciumnya.

AMBAR
Diperolehi dari pokok pain. Dijual di kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu. Diminum airnya.

KAYU GAHARUDibakar dan asapnya disedut. Boleh meningkatkan minda, menguatkan deria pendengaran dan penglihatan.

BIJI SESAWI
Tumbuk halus-halus, masukkan ke dalam kain kemudian dicium setiap hari.

TANDUK KAMBING
Bakar dan sedut baunya.

RAMBUT MANUSIA
Imam As-Sya'rani menyatakan faedahnya untuk kecerdasan. Bakar dan sedut baunya.

menarik bukan.. (^_^) percayala..tiada siapa yg suka bau busuk...




tapi, setiap individu berbeza kan? yang pasti menjadi mangsa adalah orang2 seperti aku yang mempunyai kekurangan inci untuk mengelak dari masalah ini..huhhhh!!! *sigh*





nota kaki :: entri khas buat project alpha anjuran nuffnang..details..? click kat sini & click kat badge di bawah k.... (~_^)

Project Alpha Season 2 is presented by Adidas Action 3 and supported by P1 and MAS
















6 comments:

  1. body odour ni reflect kepada kita punya lifestyle. either you are hygienic or not. it also as considered as an effect whether kita jaga badan (makan, exercise) or not.

    p/s
    you really got time to write

    ReplyDelete
  2. of course my fren...
    sapa yg suka sgt mkn bawang tu, lebih baik kurang2 kan....boleh nak mkn byk tp yg penting hygiene korang mmg kena jaga k...

    nasib baik abgBotak aku cool & xde bau paper.... (~_^)

    ReplyDelete
  3. sometimes ada orang memang pakai minyak wangi sebotol deodorant banyak2 pun still berbau. tu kena pergi jumpa doctor tu.

    ReplyDelete
  4. yup...tu mmg ada masalah hygiene yg amat teruk...& usually datang dr peluh diorang..jadi aper yg kita mkn tu la akan menghasilkan bau peluh kita... =)

    ReplyDelete
  5. masa kurang mengizinkan la.....
    time table aku sudah agak penuh..huhuhuu...

    ReplyDelete