hit me!!

Friday, March 11, 2011

ada jaminan ke??

7 tahun lepas…..



“tak ada orang lain ke? Kan ramai kat university tu. Kawan-kawan sekelas ke, sekuliah ke. Cuba tengok family dia macam mana. Tengok ayah dia macam mana. Tengokla pakcik kau tu. Ikut perangai ayah dia.”



“ala, bukannya dia seorang jer adik-beradik lelaki. Dia ada 2 orang lagi abang & seorang adik lelaki, so, kita tak tahu mana yang ikut perangai ayah dia”betah ku.



‘Nak samakan dengan laki dia pulak’ sambungku dalam hati.





Kini..



Alkisah pada individu yang tidak menyukai pilihan hatiku. Sememangnya dia hanya lepasan SPM. Namun tidak ku duga bahawa aku akan berjaya menamatkan pengajian ijazahku & dia setia menemani, menantiku sehingga 8 tahun lamanya.almaklumla merangkak dulu diploma baru ke ijazah.



8 tahun bersamanya mustahil tiada perselisihan faham. Namun usia matangnya itu telah mematangkan aku. Alhamdulillah, pilihan ku tidak tersilap. Setakat ni, dia adalah terbaik yang penah ku miliki. Bukan harta yang ku pinta kerana harta itu aku sememang aku tidak berharap pada orang lain walaupon keluargaku. Yang ku cari adalah tanggungjawab. Sekaya mana pon seorang lelaki itu namun tidak berguna sekiranya tiada sikap tanggungjawab pada lelaki itu. Semiskin mana pon lelaki itu, dengan sikap tanggungjawab serta tidak mudah putus asa, lelaki itu lagi hebat dari orang yang berharta.



Benda yang sama terjadi pada adikku.



“kau kan kerja kerajaan, carila orang kerajaan. Senang hidup kau nanti.”



Ada jaminan ke?? Pernah juga adik aku ‘mencuba’ kenalan makcik itu. Datang rumah naik Harrier, rupa-rupanya sekadar driver. Xpela, kami tidaklah memilih pada harta. Hubungan tetap diteruskan namun adik ku tetap ditinggalkan juga. Jadi siapa yang perlu bertanggungjawab disini? Dikala itu, masing-masing cuma mendiamkan diri. Hampeh!! Cakap je pandai!



Kekayaan itu belum tentu menjamin masa depan. Memang zaman ini segalanya memerlukan duit namun duit bukanlah segalanya.



Aku tahu sehingga kini engkau masih tidak dapat menerima lagi pilihan hatiku. Malah bukan engkau seorang tp terdapat juga seorang lagi yang mengikuti jejakmu walaupon tidak dinyatakan secara terang-terangan. Namun siapalah aku yang mampu membahagiakan semua pihak. Engkau sendiri tidak dapat membahagiakan semua pihak kan?? Maka, selagi aku tidak menderita, janganla engkau pinta penderitaan itu singgah walaupon seketika ke dalam hidupku. Selagi aku bahagia, doakan la kebahagiaan itu berkekalan selamanya.

Alhamdulillah, masih ramai lagi yang menerima pilihan hatiku dengan ikhlas, redha selagi aku bahagia.

#nota sinis : aku nak tengok bagaimana anak menantu kau nanti.


No comments:

Post a Comment