hit me!!

Thursday, March 11, 2010

:: I Just Love Good Smelling People ::

SMELLING people.... huh!!! saper jer yang suka bau busuk ni....memang akal korang kurang center la klu korang suka benda2 busuk nih...hhuhuu...

aku ingat lagi beberapa tahun yg lepas ketika sesi 'mesyuarat tingkap' bersama rakan sekolej aku [sekolej = seasrama :: sbb asrama kitorang dipanggil kolej.. =) ].

" woi, korang kenal x mamat ni [sipolan bin sipolan la.. ]??" , minah A.
" kenal. apasal?" , minah B.
" aku dgr dia couple dgn minah ni la.. " , minah A.
" siapa? " , minah C.
" ala, markonah bt martopo [ hanya nama samaran ].." , minah A.
" ye ke??? mana ko dpt brite ni? uisshh..bukanla hensem maner mamat tuh! " , minah D.
" masalahnyer bukan jer x ensem, tp bau busuk... korang xbau ker badan dia yg agak kurang menyenangkan tuh?? " , minah A.
" ha'ahla...aku pon ada bau juga...kadang rasa nak bg deodorant jer kat dia... xpon aku rasa nak spray minyak wangi jer kat dia.." , minah C.


iklan seketika :: dari pihak penaja (^_^)

" ye ke, aku xtau pulak..aku pon bukannyer rapat dgn dia...korangkan yg byk sekelas dgn dia... =) " , minah B
" tu la pasal...bl masuk class jer, aku amat berharap yang dia akan duduk jauh dari aku..hhuuhuhu..." , minah C.
" boleh tahan la pulak si markonah tu dgn sipolan tuh...klu aku, boleh blah la mamat tu.. hye2..bye2....", minah D.

tu la antara sesi mesyuarat kami dia suatu ptg yg damai...memang damaiiii....tp bl teringat bau sipolan tu, hilang kedamaian kami...huhuu...





bau wangi ni byk mempengaruhi kehidupan kita..sangat2 mempengaruhi kehidupan kita...budak 3 tahun pon xsuka dengan bau busuk...tiada siapa yg suka bau busuk ni..sesungguhnya, wangi-wangian memiliki kuasa semulajadi yang kuat dalam menghasilkan ketajaman intelek, memelihara kesihatan badan dan emosi serta menolak pelbagai penyakit. jadi, elakkan dari terdedah kepada bau yang sangat busuk kerana ia boleh menumpulkan fikiran dan melemahkan tubuh.

sedikit info yang ingin aku kongsi bersama tentang KEWANGIAN ni..

Menurut kaedah perubatan Nabawi (Nabi Muhammad s.a.w.) dan perubatan orang dari tamadun Yunani, bau-bauan terutamanya wangi-wangian amat besar pengaruhnya terhadap kecerdasan mental, kesihatan badan dan anggota batin keseluruhannya. Wangi-wangian adalah makanan roh dan akal. Sebagaimana kekuatan badan bertambah kuat dengan makanan lahiriah, begitulah juga dengan roh dan akal bertambah kuat dengan makanan rohaniah iaitu wangi-wangian.

Kaedah ini terbukti berkesan dengan kemunculan sebuah sistem perubatan dengan menggunakan bau-bauan dalam dunia saintifik yang dikenali sebagai "Sistem Perubatan Aromatheraphy". Kaum sufi Islam terutamanya yang berpusat di India, Khurasan dan Timur Tengah banyak menggunakan bau-bauan dan wangi-wangian untuk mengubati penyakit jantung, hati, gila, penyakit yang berjangkit pada alat kelamin dan saluran kencing, mengurangkan ketegangan (stress dan tension), memperbaiki emosi dan mood, MENINGKATKAN KECERDASAN MENTAL, meninggikan maqam kerohanian dan menyembuhkan pelbagai penyakit lain.

Ahli-ahli kebatinan seperti orang yang bertapa, pawang, bomoh dan ahli sihir juga menggunakan bau-bauan seperti kemenyan, kayu gaharu, colok dan sebagainya. Ia dipercayai menjadikan sesutau amalan lebih mujarab. Orang-orang Buddha juga menggunakan colok dalam upacara sembahyang mereka. Orang-orang Hindu pula menggunakan bunga-bungaan di kuil mereka.

Di antara bau-bauan dan wangi-wangian yang boleh diamalkan untuk meninggikan kecerdasan mental ialah :-

KASTURI
Letakkan di dalam bilik dan sentiasa menciumnya.

AMBAR
Diperolehi dari pokok pain. Dijual di kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu. Diminum airnya.

KAYU GAHARUDibakar dan asapnya disedut. Boleh meningkatkan minda, menguatkan deria pendengaran dan penglihatan.

BIJI SESAWI
Tumbuk halus-halus, masukkan ke dalam kain kemudian dicium setiap hari.

TANDUK KAMBING
Bakar dan sedut baunya.

RAMBUT MANUSIA
Imam As-Sya'rani menyatakan faedahnya untuk kecerdasan. Bakar dan sedut baunya.

menarik bukan.. (^_^) percayala..tiada siapa yg suka bau busuk...




tapi, setiap individu berbeza kan? yang pasti menjadi mangsa adalah orang2 seperti aku yang mempunyai kekurangan inci untuk mengelak dari masalah ini..huhhhh!!! *sigh*





nota kaki :: entri khas buat project alpha anjuran nuffnang..details..? click kat sini & click kat badge di bawah k.... (~_^)

Project Alpha Season 2 is presented by Adidas Action 3 and supported by P1 and MAS
















Wednesday, March 10, 2010

~~ :: entri beremosi = x sedar lagi ker??!!! :: ~~

[ entri yg penuh emosi, bermain hati & perasaan. & disebabkan ianya penuh dengan perasaan yang terluka, tiada gmbr yg disertakan bersama...]



sebenarnya aku xtau nak mula dr maner.....dah lama aku pendam aper yg aku rasa...bertahun....tp xjuga berkesudahan.. (T_T)

dah lama aku makn hati dgn si dia...si dia yg patut ku hormati, patut ku sanjungi, patut ku sayangi tp..argghh........aku letih...!! semakin hari aku semakin benci, semakin cuba ku hindari tp aku tidak sesekali patut buat begitu kerana...... semakin aku membencinya...semakin aku menghindarinya, semakin dekat la aku kepada kemurkaanNYA...semakin dekatla aku pd azab api neraka...

teruk? sadis? sinis? pening? aku tau mesti kalian xphm dgn luahan aku...tp aku tiada tmpat utk mengadu...utk aku luahkan...insan yg sepatutnyer menjadi tempat pengaduan serta luahan segala permasalahan serta isi hati ku ini adalah org yg sama ingin aku hindari setiap hari... (-_-)

si dia slalu meluahkan permasalahan dia antara kami kpd ku dgn alasan hny aku tmpt utk dia mengadu...tp sedarkah dia bahawa segala permasalahan yg timbul, yg tercetus adalah bermula dr dia?? segalanya berpunca DARI DIA!!!! sekian lama nya.....bertahun sudah... semuanya disebabkan dia!!!!! adakah dia tidak sedar @ berpura2 tidak mahu mengambil tahu???AAARRGGHHH..............!!!!hipokrit!

dia?? hny pndai mengadu, hny pandai mencari kesalahan org lain, hny pandai menceritakan keburukan org lain..sedangkan segala keburukan itu juga adalah berpunca dr dia!!!!! segala disebabkan dia.... wahai insan yg patut ku kasihi, sedarla wahai sayangku....

ingin skali aku menyedarkan dia tp aku tiada daya ya ALLAH ya tuhanku..acapkali aku ingin menyedarkan, hasrat aku terbantut apabila aku memikirkan perasaan dia..apabila aku memikirkan hati dia, perasaan dia, semua itu mencantas segala kehendak ku! aku tewas......aku tidak mempunyai keberanian sekuat itu lagi...

bukan aku sahaja yg merasainye namun dikalangan kami juga begitu...malah ada juga terpaksa buat tidak endah kerana tidak sanggup menanggung beban di bahu masing2...

Ya ALLAH ya tuhanku...aku sedar bahawa ENGKAU tidak akan hadirkan ujian ini keatasku sekiranya aku xmampu utk menanggungnya....justeru itu, berila aku kekuatan utk menghuraikan segala permasalahan yg timbul agar keadaan kami tenang seperti dahulu...sepeti bertahun dahulu [wlupon tidakla sebahagia mana namun tidakla seteruk ini...]...hny kepadaMU ku pinta segalanya....

berila aku kekuatan utk menyedarkan nya tanpa menyinggung hati & perasaannya sekaligus tidak menderhakai nya.......

sesungguhnya aku tidaklah pandai bermain madah ketika berbicara. maka aku pohon agar ketenteraman, kematangan, keikhlasan itu milikku disaat aku bertentang mata dgn nya. aku juga berharap agar kelancangan lidah ku ketika berbicara mampu utk dikawal agar dia dpt memahami sgala isi hatiku mewakili yg lain tanpa mengguriskan hati si dia...

sekira gurisan itu perlu utk menyedarkan dia wahai tuhanku, Ya ALLAH yg maha pengampun, aku pohon agar bialah ianya pada tahap serendah yg mungkin...

hanya pada MU ku pohon sgalany YA RABBI YA AL-AMIN....




Tuesday, March 9, 2010

~~ :: selamat dtg kawan2..... =) :: ~~




welcome to my frens...
welcome to the blog's world.... (^_^)
xsangka kawan2 aku pon minat blogging juga...heheee..

actually agak terkejut gak bl aku menerima comments dr enH...

'eh, mamat ni ada blog ker??'
ooo..br join...al'lillah.. meramaikan ahli2 bloggers.....

yeay!!!!!!




smbil meramaikan kenalan, kita bertukar pandangan, menambahkan ilmu pengetahuan... & menambahkan pendapatan...[ I LIKE IT!!!! ] & mestila sponsor dr un Nuffnang..[en nuffnang, bl nak bertambah duit sy dlm acc?? huhuhuuu..] ada gak sponsor dr advs yg lain tp aku x explore lg...gaji dr en Nuffnang pon xbyk mana...huhuu..[salah aku juga, bukan salah enNuffnang.. (-_-) ]

btw, aku pon bukanla senior blogger yg boleh menunjuk ajar kamu wahai ain sbb aku pon bukanla lama sgt & xla seexpert maner...hhuuhuuu..so, marila kita belajar sama2 k..... (~_^)
so............


HAPPY BLOGGING GUYS!!!!!!!!





especially for enH, nadyrahkhairy & ain..... welcome again......